Ahad, 24 Mac 2013

MeDiuM


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang. . .

Ya Allah Ya Tuhanku , AllahuAkbar. . .

Assalamualaikum. . .


Alhamdulillah , segala pujian hanyalah bagi Allah Tuhan sekalian alam. Jika kita dipuji , ucapkanlah " segala pujian berbalik pada Allah Taala ". Dengan erti lain , kita pulangkan kembali pujian kepada Allah.  ;)


Medan untuk menyalurkan kemarahan dan ketidakpuashatian serta yang sewaktu dengannya : Facebook , Twitter , MySpace , Friendster etc ~


Medan untuk menyalurkan rasa kecintaan yang teramat kepada pasangan masing - masing           ( couple yang tiada ikatan ) : Same as above ~


Macam - macam lagi lah. Hohoho ~ Aku pun tak berapa nak tahu kenapa dan bagaimana dan apakah ? 


Kalau kita salurkan ketidakpuashatian tadi dengan kata - kata yang baik dan diselitkan dengan nasihat , yang itu tak apa. Tapi yang lemahnya apabila ayat yang ditaip tu memang tak sedap baca dan siap ditambah carut marutnya ~ 


Ya Allah Ya Tuhanku


Same as for the couple tadi. Bagi pasangan suami isteri pun seelok - eloknya tidak menunjukkan sangat kemesraan dikhalayak ramai. Agak - agak la kan macam mana, Sedangkan pasangan yang sudah berkahwin berpegangan tangan di pusat membeli - belah pun kadang kala menimbulkan fitnah , apatah lagi yang belum.



Manusia kan , kita tak tahu apa yang mereka fikir. Kuat dengan sangkaan buruk.


Apa kata kita gunakan Facebook , Twitter , Blog etc sebagai medium untuk menyampaikan perkara - perkara yang baik dan berfaedah ? Kalau nak melenting pun kena fikir dulu. Dapat apa kalau update carut marut tu ? Dapat LIKE dan COMMENT yang bernas ke ? Dapat selesaikan masalah ke ?


Ataupun dapat pahala ? Dosa ?


Dapat apa kalau update status or share cintan cintun pada awek dan pakwe ? Mesti seronok kan ? Seronok dapat kotorkan hati ~ Seronok kalau ramai sangat yang suka.

" Sweet sangat korang ni ~ "  =_=


Tersangat sedih. Macam mana aku nak betulkan semua tu.


Ya aku tahu Allah itu Penolong bagi hambaNya yang memerlukan. Aku tahu ada insan lain yang sepemikiran dengan ku yang cuba untuk memperbetulkannya.


Aku nak cuba. Cuba halang. Cuba kurangkan. Walaupun semua itu bukan kerja aku seorang tapi salah satu tanggungjawab terhadap ummah. Islam.



Maaf bagi yang terasa atau yang tergigit lidah. Maaf andai ada kata - kata yang tak berapa lembut. Mungkin tak tahu nak buat ayat yang berhikmah. 


Fikirkanlah ke mana kita akan pergi selepas kita mati kelak. Bagaimana perjalanan hidup di dunia lain nanti. 

Aku sayang kalian  ;)



Walkie - talkie : Berusaha untuk mengubah diri sendiri. Tingkatkan sifat mahmudah. Kurangkan sifat mazmumah. Itu salah satu perubahan untuk menjadi lebih baik. ;)


p/s : semua orang mampu mengubahnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan