Khamis, 21 Julai 2011

WarkAh uNtUk kAmu. . .


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. . .

Assalamualaikum. . .
Uwaah , how is your day ? Is it okay or terrible ? Hikhik. .  (x_x)
Whatever it is , just take it easy mann. .  :P

Hari ni tolong - tolong ibu masak lauk untuk berbuka puasa. Rajin tak ? ( macam tak pernah je tolong. .poyo ) Aku masak punya masak , ketang ketung ketang ketung. . Ouch , kurang asam punya minyak. Ada ke patut percik - percik kat aku ? Haha , apa la kan. Biasa la tu memasak. Haih , bila la nak pandai masak shida ?

INI ADALAH SATU PERSOALAN BESAR. . ( hikhik. . )

* * *



Warkah tentang cinta yang dititip khas untuk insan bernama wanita. Luahan sebenar hati seorang lelaki. Sesungguhnya lelaki ini amat menyayangi insan yang pernah dicintainya dulu. 


Assalamualaikum Rashidah. . .

Aku mahu menerangkan sesuatu padamu. Sebenarnya aku kini bukan berada di posisi seperti dahulu. Aku tidak boleh menadah cintamu dalam bekas hatiku lagi. Aku hanya mampu berpesan padamu. Jika antara kita masih ada harapan , aku berharap Tuhan sahajalah yang akan membuka jalannya. Aku tidak akan ke sisimu lagi.


Rashidah ,

Adakah engkau tahu tentang suatu kebenaran ini ? Aku sebagai lelaki sukar untuk menahan pandangan mata ketika melihat engkau , apalagi engkau diamanahkan Allah kecantikan , aku susah untuk menolak agar tidak melihat engkau. Oleh itu , lebarkanlah pakaian engkau dan pakailah tudung yang menutupi dada.

Aku juga sukar untuk menahan pendengaran ketika berbicara denganmu , apatah lagi dengan suaramu yang lunak merdu. Oleh itu , tegaskanlah suaramu dan berbicara hanya bila perlu.


Rashidah , 

Aku sukar untuk menahan bayangan hati engkau , ketika engkau menjadi tempat mencurahkan perasaan isi hatiku , dan waktu luangku akan dipenuhi bayangan engkau. Aku minta janganlah engkau penuhi hatiku dengan bayanganmu.

Aku tahu aku tersangatlah lemah apabila engkau berada di depanku. Engkau tahu , hatiku yang keras ini bisa luluh dengan senyumanmu. Apatah lagi tika engkau mengalirkan air mata , hatiku bergetar. Sesungguhnya Allah memberi amanah terindah untukmu. Janganlah engkau menyebabkan Dia murka. Jagalah amanahNya dengan baik.






Rashidah , 

Aku mahu berpesan jangan sesekali engkau memetik bintang cinta dari langit kegelapan , lalu engkau sematkan ia dalam hatimu yang majhul hakikat , kerana ia membawamu ke lubang zulmat. Jangan sesekali engkau menyeru kata rindu tanpa kefahaman dan melagukan mantera kasih tanpa tujuan , kerana ia menjadi taufan yang meruntuhkan tugu keperibadian yang sedia berdiri diatas tapak pekertimu. 

Cinta itu seperti titisan jernih air hujan yang perlu ditadah di dalam bekas suci , ditatap atas piring agama hingga memahamkan dirimu hakikat Tuhan. Ia perlu difahami dan diselami dengan satu erti seertinya.


Rashidah ,

Cinta itu satu misteri yang hanya mampu dibiaskan oleh nur Ilahi. Hanya yang mengerti amanah khalifatullah akan mampu mengutip nur Ilahi dan menyelamatkan manusia dari kebutaan cinta nafsu. Dan seharusnya setiap lelaki , menanai pekerti al - Khalifah dan menatang cinta yang terkelarai dalam wadah kebenaran. 

Barulah nur Ilahi akan menerangi setiap cebisan rindu , setiap cebisan keluhan resah , setiap sekelumit kasih yang mengguyur dalam jiwa manusia. Mudah - mudahan segala sengsara duniawi yang terhasil dari mimpi - mimpi manusiawi akan mampu diusir jauh dari realiti.





Rashidah ,

Jika engkau benar - benar mahu bahagia , intailah cinta yang tersembunyi dalam kamar al - Khalifah. Jika bisa engkau rebut ia dengan kekuatan engkau , capailah semahu - mahunya. Mudah - mudahan resah yang engkau tanggung , pilu yang engkau usung , pedih yang menghurung , akan sirna dari lubuk kalbu lalu engkau peroleh damai abadi.


Rashidah , 

Hanya Allah yang mengetahui apa yang terkandung dalam hatiku yang lemah ini. Hanya dengan ikatan yang suci akan menghalalkan perhubungan antara engkau dan aku. Mungkin aku bukan lelaki itu. Dan buat ketika ini , aku tidak akan ke sisimu. Kecuali azam dan doamu mampu mengubah takdir Tuhan. Segalanya mungkin , tetapi buat masa ini , segalanya adalah mustahil. Maafkan aku.





* * *


Cinta yang dipenuhi nafsu hanya beri binasa. Cinta yang dipenuhi iman akan beri bahagia. Cinta itu perlu dididik dan ditunjukkan jalan sebenarnya. Jalan ke arah Ilahi. Cinta perlu ilmu. Ilmu agama yang akan menjadi benteng apabila hadirnya cinta nanti. Cinta pada Ilahi juga perlu dipenuhi ilmu agama. Ilmu agama untuk mengenal Dia , menyembah Dia , memuji Dia dan jika mahu untuk mengadu padaNya juga. Jika ada ilmu dan sudah cinta Allah , iman pun terjaga walaupun kebenaran tentang iman manusia itu adalah turun dan naik.


Memang benar manusia perlu cinta. Yang utama adalah cinta pada Allah. .  :)
Jika kita sudah cintakan Allah , barulah kita boleh hadirkan cinta pada manusia.
InsyaAllah , Allah akan jaga cinta kita pada manusia. Bimbing dengan iman dan bukan hawa nafsu. 
Pandulah cinta manusia itu dengan ajaran agama , dengan apa yang telah disyariatkan. Tahu apa batasannya. Jaga ikhtilat antara adam dan hawa agar tidak akan timbul zina. Zina bukan hanya zina yang melibatkan pergaulan tetapi zina tangan , zina kaki , zina telinga dan yang lain. Terutamanya zina hati. .





Dalam Al-Quran ada menyebut: "Katakanlah kepada lelaki-lelaki dari orang-orang beriman supaya menahan pandangan mereka serta menjaga kehormatan mereka dan katakanlah kepada perempuan-perempuan dari orang-orang yang beriman supaya menahan penglihatan mereka serta menjaga kehormatan mereka." (An-Nur:31)


Hebatnya kuasa cinta. . .  :)




p/s : pengalaman lalu masih terpahat di ingatan. jangan jadi macam aku ye kawan - kawan. hikhik

Tiada ulasan:

Catat Ulasan