Rabu, 18 Julai 2012

AkU , MerEkA & RaMadHaN


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. . .

Ya Allah , Ya Tuhanku. . .

Assalamualaikum. .  ;)

Alhamdulillah , Allah itu Maha Kuasa atas segala sesuatu. Belum tentu hari ini kita pasti bertemu Subuh esok. Belum tentu lagi kita akan menemui Ramadhan yang bakal menjelang tak lama lagi. Semuanya atas kuasa Allah Taala , Tuhan semesta alam. Atas dasar kasih sayangNya yang begitu mendalam , Dia masih memberi kesempatan untuk kita beribadah padaNya. . .

InsyaAllah. . .



Alhamdulillah , ayah sudah berangkat ke Mekah untuk menunaikan umrah pukul 3 petang semalam bersama 3 rakan kerja. Semuanya di tanggung syarikat tempat ayah bekerja. Mudah - mudahan ayah dan yang lain dapat beribadah dengan hati yang tenang. InsyaAllah , aminn.



Ibu pula tak habis - habis mengingatkan itu ini sebelum ayah berangkat pergi meninggalkan Malaysia. ( mak oihh.. ) Seperti hari - hari yang lain , setiap malam mesti mereka berdua bergayutan sama ada ayah yang call atau ibu yang call. Maklumlah berpisah kerana Allah , pergi mencari nafkah di negeri orang. Malam tadi ibu tidak lupa memberi nasihat dan peringatan pada ayah. Bercerita entah apa agaknya. Aku hanya menjadi saksi kejadian. . >_<



Begitulah kehidupan kita sebagai manusia. Cerita lain pula untuk mereka di luar sana. Tadi adalah cerita tentang ibubapa blogger ini. Hoho. Sememangnya perpisahan itu memeritkan untuk manusia. Pertemuan adalah perkara yang di nanti , mengharapkan perpisahan itu hanya sekejap cuma. Apa - apa pun yang berlaku , semua itu hanyalah kerana Allah Taala. Semoga kita mendapat keredhaanNya atas pertemuan dan perpisahan itu. InsyaAllah , aminn.



Ramadhan lepas berdua , Ramadhan ini pun berdua. Memandangkan yang lain bertebaran mencari ilmu dan rezeki kerana Allah. Tinggallah aku dan ibu di negeri Johor ini. Syukur pada Allah , aku dapat menemani ibu di rumah. Kalau tidak , memang ibu kemurungan keseorangan. . ( tak la sampai murung. . )


Teringat pula sahabat - sahabat yang mungkin kini semuanya berada di rumah. Mungkinkah ? Memandangkan sekarang ini cuti semester. Kali ini kita juga di pisahkan daripada bersama - sama menunaikan ibadah puasa seperti Ramadhan sebelum ini. Apa yang Allah sudah tentukan itu yang terbaik. Kali ini kita berpuasa bersama keluarga dan mungkin kali yang akan datang , kita dapat merasai kembali Ramadhan bersama sahabat - sahabat pula. InsyaAllah. .


Apa yang diharapkan adalah biar pun kita terpisah tetapi ukhuwah yang terjalin sesama kita tak akan terputus. Biar pun kita terpisah tetapi kita saling mengingati antara satu sama lain. Masih lagi berhubung. Masih lagi ingat isi - isi tazkirah yang kita sering kongsikan. Masih lagi kukuh rasa dakwah. Semoga apabila bertemu kembali , masing - masing mempunyai peningkatan dalam diri tak kira dari sudut apa pun. InsyaAllah. . Allah akan selalu mengasihi kita.  ;)


Pertemuan dan perpisahan itu menguji manusia.
Niatnya hanya kerana Ilahi.
Kasih sayang terpancar walau tiada.
Benci tidak pernah hadir dalam diri. .


Walkie - talkie : Mata hati tidak pernah berdusta !


p/s : ayah balik 2 minggu lagi. uhuk3. tata


Tiada ulasan:

Catat Ulasan