Khamis, 31 Mac 2011

JiKa TerakhiR bAgikU , dAlam sUjud ciNta , , ,



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih



Ketika diri di ulit sepi
Ketika diri di ulit duka

Ketika diri di ulit rindu
Ketika diri di ulit sayang

Ketika diri di ulit gembira
Ketika diri di ulit sukar





Ketika itu semua adakah aku teringat Tuhan ku ?
Ketika itu semua adakah aku teringat Tuhan ku yang Maha Penyayang ?
Ketika itu semua adakah aku teringat Tuhan ku yang Maha Berkuasa ?
Ketika itu semua adakah aku teringat Tuhan ku yang Maha Agung ?
Ketika itu semua adakah aku teringat Tuhan ku yang memberi dan menarik kembali nikmatNya ?



Ketika itu semua adakah aku berdoa dan bersyukur kepada Tuhan ku ?



Ya Allah , aku sering melupakanMu
Tatkala aku diterjah kesusahan atau kegirangan
Aku tetap lalai dalam mengingatiMu
Aku dibaluti dosa dan noda
Aku ditutupi syaitan dengan dunia
Aku diiringi nafsu dalam tingkahku
Aku tiada secebis iman
Aku tiada sedikit akal

Aku hanya ada segumpal hati yang kotor ....


Aku hanya ada jasad yang tiada tujuan ....




Aku tiada matlamat hidup
Apatah lagi untuk mengetahui apa tujuan Tuhan menciptakan aku


Dimanakah janji-janjiku pada Allah ketika roh ditiup ke jasad

Janji-janji yang tidak ditepati untuk menjadi khalifah Allah di muka bumi
 Khalifah yang mencerminkan agama Allah
Khalifah yang menghalang kekufuran
Khalifah yang berjuang jihad atas agama Allah
Khalifah yang tidak mensia-siakan hidup yang singkat


Hamba seperti apakah aku ini ?
Aku hanyalah hamba yang ingkar pada Tuan nya !
Aku hanyalah hamba yang tidak memberi kebaikan pada Tuan nya !
Aku hanyalah hamba yang lupa diri pada Tuan nya !

Aku hanyalah hamba yang tidak berbakti pada Tuan nya !



Langsung tiada ucapan syukur
Langsung tiada ucapan maaf
Langsung tiada ucapan malu

Hanya ada ucapan takbur
Hanya ada ucapan hina
Hanya ada ucapan yang penuh kebencian
Hanya ada ucapan tidak bermakna



Tiap hari dibekalkan dengan keseronokan
Tiap hari dibekalkan dengan kemewahan
Tiap hari ditambah dosa
Dosa , dosa dan hanya dosa . . .
Pahala ? Tiada tempat untuknya . . .




Pabila mata hatiku kaku
Tiada petunjuk tiada hidayah daripada Tuhan ku
Semuanya gara-gara dosa ku


Begitu sukar untuk menembusi hati yang gersang dengan kebenaran
Terus-terusan menolak kebenaran
Terus-terusan menerima kebatilan

Di pandu nafsu ku
Di pandu musuh nyata ku
Di pandu amarah ku
Di pandu mata hati yang tiada di asah , beku



Akal tidak terguna
Hati tidak terima
Iman entah ke mana . . .


Sekeras-keras hati
Muncul jua secalit rasa insaf
Dalam diam

Tetapi
Tembok keegoan terlalu kukuh untuk di runtuh
Begitu teliti pembinaan ego ku , utuh

Terdetik jua untuk menerima
Ego menepis terlepas semua . . .





* * * * * * *



Kini aku mengerti hakiki kehidupan
Tidak kira dulu , kini atau hadapan
Sungguh rugi tidak terkata
Ketika berjuang memenangkan dunia


Cahaya Allah tiada terpilih
Allah memberi tanda kasih
Syukur ku padaNya tiada hingga
Akhirnya ku temu juga




Berharap setinggi langit agar tidak tersasar
Tidak tersasar daripada jalan benar
Sekali Dia memberi hidayah
Seboleh-boleh tidak mahu lagi goyah



Ubah ku bukan kerna manusia
Ubah ku bukan kerna harta
Ubah ku bukan kerna takhta
Ubah ku bukan kerna dunia



Ubah ku hanyalah kerna Sang Pencipta
Yang menguasai segalanya

Kini ada ucapan syukur
Kini ada ucapan maaf
Kini ada ucapan malu


Kini ada ucapan buat Tuhan ku . . .

Tika sujud terakhir
Tika itu . . .



" Kau berikanku segala-galanya
 Kau mengujiku dengan cinta dunia yang sungguh indah
Kau hiaskannya dengan intan permata dengan jua Si Adam
Kau tempatkan ku kedudukan yang memalingkanku
daripada-Mu "






" Dalam menikmati kurniaan-Mu
Tidak terucap lafaz terima kasihku
Namun untuk jadi yang terbaik
Aku masih belum mampu "





" Dalam sujud cintaku
Fanaku diulit rindu
Getirnya cemas di kalbu
Takut hidup tanpa redha-Mu "





" Hanya kerna-Mu Tuhanku
Aku hidup dan ku akan kembali pada-Mu
Hanya pada-Mu dalam
sujud cintaku. "







" Kau janjikan ku dengan ayat-ayat Mu
Disana menanti
 Di syurga Kau penuhi dengan cinta dan kasihMu..
 Ya Rabbi... "




Tiada terbatas bicara yang aku ingin meluahkan
Aku tahu Kau sering mendengar rintihan hambaMu
Walau terkadang aku terlanjur melakukan dosa
Yang ingin aku tinggalkan
Yang ingin aku jauhkan






Pengakuanku akur
Kekuatan ku masih belum teguh
Berharap lagi agar Kau memberinya penuh
Setiap ketika 




Musuh sentiasa bertamu
Gundah kadang kala menjamu
Lemah tiada ku mahu 
Kau sentiasa ku perlu








Usaha mahu ku ganda
Doa tiada ku alpa
Tawakal lengkapi semua




Ya Allah , jika saat ini
Jika masa ini
Jika hari ini
Menjadi yang terakhir bagiku..


Kalam ku . . .




Oh Tuhan
Hamba-Mu ini kekeliruan
Sukar mencari jalan yang benar
Kerna dipaut hasut dunia
Mencintai yang lain lebih dari-Mu




Oh Tuhan
Hidayah-Mu pernah hadir
Hingga kering airmataku menitis
Namun terkadang aku berpaling
Kerna mengejar nikmat dunia sementara



Hari ini ku bimbangi
Jika terakhir hidup
Adakah lagi subuh esok
Untuk ku bernafas
Dan sujud mengabdi pada-Mu
Oh Tuhan





Berikan daku kesempatan
Menebus kesalahan
Lantaran dosa dan noda
Dan sengaja melupakanmu
Hadirkan damai
Sebelum di hujung nafasku




Oh Tuhan
Berikan daku petunjuk-Mu
Untuk ku meniti ke jalan redha-Mu
Izinkan daku mengulangi
Janji-janji yang baru
Taubat nasuha setulus untuk-Mu
Oh Tuhan





Rahmat kasihMu Tuhan
Ampunan-Mu ku damba



















p/s : Aku tiada istimewa , hanya wujud hina . . .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan