Khamis, 19 Mei 2011

FitRah HidUp. . ( pArt 1 )



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih. .



Assalamualaikum. .  :)


Setiap insan ada masa lepas , masa silam.Kekadang masa silam or masa lepas kita tu menggembirakan dan ada yang meninggalkan parut dalam hati kita.Seboleh - boleh kita ingin melupakan kisah yang menyedihkan dan ingin selalu kenangan indah manis tu berada dalam ingatan.




Akan tetapi , hidup tidak selalu memberi yang indah apatah lagi Allah sudah menetapkan sesuatu yang tidak diingini terjadi pada hamba - hambanya.Itulah sebenarnya kehidupan.Kita ingin selalu berada dalam kesenangan dan keindahan serta berharap agar segala yang sukar dijauhkan.








Mungkin tiada kemungkinan , tiada possibility untuk mengelak daripada menghadapi yang sukar , yang sedih , yang tidak menyenangkan , yang memberi tekanan pada kita. .Bukankah Allah mencipta kebahagiaan dan juga penderitaan ? Segalanya berpasangan dan tiada yang tunggal kecuali Dia. .   :)




Penderitaan itu tidak membawa kepada kemusnahan hidup.Itu hanyalah sesuatu yang pasti yang dihadapi setiap yang bergelar makhluk Allah.Bahkan binatang , tumbuhan dan segala hidupan melaluinya.Pastinya kita akan merasa tidak selesa dengan penderitaan tersebut malah mereka yang tidak sabar dalam penderitaan , lupa akan adanya penyelamat iaitu Yang Maha Mengetahui. 




Bagaimana pula dengan kebahagiaan ? Semestinya bertentangan dengan penderitaan. . malah kebahagiaan yang diberi tidak disyukuri. .sehingga membawa kepada lupa akan Yang Maha Pemurah.




Sedarlah bahawa setiap pemberian Allah itu tidak hanya dengan memberi tetapi pembalasan .Maksudnya ? Maksudnya pembalasan sang hamba pada sang Pencipta.Pemberian Allah pada kita sebenarnya satu ujian kerana Dia ingin melihat sejauh mana kita ingat padaNya , sejauh mana kita bersujud padaNya , sejauh mana kita bersyukur padaNya. .Ingatlah. .    :)








“Hai manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu dan takutilah suatu hari yang seorang bapa tidak dapat menolong anaknya dan seorang anak tidak dapat menolong bapanya sedikit pun. Sesungguhnya janji Allah adalah benar, maka janganlah sekali-kali kehidupan dunia memperdayakan kamu, dan jangan penipu memperdayakan kamu dalam Allah. (QS. Luqman, 31: 33)




Kealpaan manusia bermula dengan kebahagiaan dan ketakutan serta kesedaran manusia bermula dengan penderitaan.




Ada juga manusia yang lupa pada Tuhan , yang tidak percaya pada Tuhan , yang benci pada Tuhan hanya kerana keadaan mereka tidak seperti yang mereka inginkan.Kesukaran hidup menyebabkan golongan ini terpesong malah seronok melakukan maksiat dilembah hina.Terjebak ke kancah maksiat hanya kerana hidup mereka tidak sesenang manusia lain.




Dimana kesabaran dan ketabahan mereka ? Usaha mereka ? Mereka tidak mengetahui bahawa disebalik ujian yang mereka hadapi , Allah mengharapkan mereka sedar akan hikmah - hikmah yang berselindung.Pada saat mereka butuhkan kemewahan , Allah beri sebaliknya. .






Entah , pada dasarnya hati manusia itu berbeza isi kandungan.Pelbagai jenis hati si manusia.Sebenarnya , agamalah yang menjadi panduan hidup kita.Kekuatan iman , kekuatan  hati kita memandu kita ke jalan sebenarnya.Jika tiada agama , tiada semua itu.Agama Allah sahaja yang memberi ketenangan.




Apabila kurang ajaran agama , maka manusia tidak dapat terlepas daripada kesesatan.Aku sendiri sedih melihat manusia yang berubah agama , yang beragama Islam tetapi hanya pada nama , yang beragama Islam tetapi tidak segan silu melakukan perkara yang tidak sepatutnya.Padahal ramai insan - insan yang ingin mengenali Islam dan memeluk agama ini tetapi kita pula ingin keluar daripada agama kita sendiri.Agama Allah. .kenapa ?




“Aku akan memalingkan orang-orang yang menyombongkan dirinya di muka bumi tanpa alasan yang benar dari tanda-tanda kekuasaan-Ku. Mereka jika melihat tiap-tiap ayat (Ku), mereka tidak beriman kepadanya. Dan jika mereka melihat jalan yang membawa kepada petunjuk, mereka tidak mahu menempuhnya, tetapi jika mereka melihat jalan kesesatan, mereka terus menempuhnya. Yang demikian itu adalah kerana mereka mendustakan ayat-ayat Kami dan mereka selalu lalai daripadanya”. (QS.Al A’raaf : 146)








Dalam entry yang sebelum ni , aku ada katakan tentang ilmu tetapi jika tidak diamalkan , maka ilmu itu akan dilupakan.Itulah dia , akibat tidak mengamalkan ilmu. .Ya Allah , diri aku sendiri tidak sempurna.Aku sendiri pernah melupakan ilmu agama yang aku pelajari masa aku sekolah dulu. .




Ya , diri aku yang dulu memang penuh dengan kerugian.Kerugian dalam tidak mengamalkan ilmu agama yang aku tahu.



To be continued. .



p/s : esok balik rumah ! lalalalaaa ~~ 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan