Selasa, 24 Mei 2011

FitRah HidUp. . ( pArt 2 )



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih. .

Assalamualaikum. .  :)

Ilmu agama yang tidak aku praktikkan dalam hidupku dulu amatlah ternilai sebenarnya.Aku tidak tahu apa sebabnya aku memohon untuk memasuki SMKA semasa aku berada dalam darjah  6.Mungkin kerana aku menganggap subjek - subjek agama mudah tambahan pula aku sering mendapat keputusan cemerlang dalam setiap peperiksaan ketika aku bersekolah agama dan pernah mendapat pelajar terbaik tahun 4 sekolah agama ( sekolah rendah darjah 6 masa ni.. )  :)
Selepas itu , aku mendapat tawaran SMKA. .




Pada mulanya aku berasa sedih memandangkan hanya aku seorang saja yang memasuki sekolah itu.Perasaanku tidak menentu , adakah aku patut disini ? Sering kali aku merayu kepada ayah dan ibu supaya aku dapat bersekolah di sekolah menengah biasa ketika aku dalam tingkatan 1 dan 2 tetapi hampa.Aku menangis.


Apabila berada di tingkatan 3 , aku tidak lagi menangis dan tidak lagi merayu kepada ibubapaku untuk keluar sekolah.Aku sudah berani bergaul dengan pelajar - pelajar lelaki kelasku.Sebelum ini kami diasingkan kelas antara lelaki dan perempuan.Masa itu lah , baru aku mengenali pelajar - pelajar lelaki.Bermula tahun itu , aku sudah berubah menjadi pelajar nakal.Aku sering ponteng kelas tambahan walaupun aku tahu aku akan menduduki PMR.




Kelakuan ku tidak serupa pelajar agama.Lengan baju kurung , aku lipat hingga hampir ke siku.Tudung sudah mula pendek.Barang larangan sudah berani bawa.Pada tahun itu juga aku mula berkawan dengan senior lelaki.Satu sekolah kenal dengan senior ini.Maklumlah , pelajar nakal sekolah.Aku juga macam tidak percaya bahawa aku berkawan dengannya. ( =_= )


Pada aku , ilmu agama yang aku pelajari hanya untuk peperiksaan.Asal lulus sudah.Tudung labuh pun sama.Hanya untuk peraturan sekolah.Ada hari - hari tertentu aku akan memakai tudung labuh.Jika hari itu kebiasaannya tiada sportcheck , so perlu ke nak pakai tudung labuh ? No. .
Lagi - lagi apabila hari itu hari balik kampung. .Lagi lah nak pendek tudungnya. .Entah , sebab tidak ikhlas untuk belajar disekolah itu atau sebab lain , aku langsung tidak terasa ilmu agama yang ustaz serta ustazah ajar.




Apabila dirumah , aku langsung tidak berpakaian seperti pelajar agama.Pakai baju seksi , yang langsung tak nampak yang aku ni budak sekolah menengah agama.Malu lah beb. .Memang nak jaga betul perkara tu.Ya , aku agak sosial.Keluar dengan kawan lelaki tengok wayang , makan - makan , jalan sebelah - sebelah.Masa tu belum kapel - kapel lagi.Ni la aku , budak tingkatan 3 yang nak ambil PMR.


Aku macam lelaki sikit masa ni.Tak suka perempuan - perempuan sangat.Ibu sendiri pernah cakap
yang aku ni macam lelaki.Yelah , aku anak perempuan pertama.Ada abang , ada adik lelaki bawah aku.Adik perempuan kecil lagi masa tu.So , aku selalu keluar dengan diorang and kawan - kawan diorang.Semua lelaki , ada juga perempuan tapi berapa kerat jela.Selalu keluar jalan , saja lepak - lepak time cuti sekolah.





PMR pun datang , aku memang tidak rasa yang aku akan mendapat keputusan cemerlang.Trial pun teruk.Impossible sangat la kan.Tapi entah lah , apabila diumumkan keputusan , aku mendapat keputusan cemerlang.Aik ? Apa pasal ? Aku sendiri tidak mengetahuinya. .Ayah pernah berjanji yang aku akan bersekolah di sekolah menengah biasa jika aku cemerlang dalam PMR dan teramatlah gembira menantikan saat aku akan keluar sekolah apabila memasuki tingkatan 4.


Lain yang diharap , lain pula yang datang.Kegembiraan hanya seketika cuma.Kekecewaan pula datang menjelma.Atas sebab apa entah , ayah menyuruh aku bersekolah disitu saja.Dia takut jika aku tidak mendapat kawan dan tidak biasa ketika berada dalam suasana baru.Betulkah begitu ? Aku hanya menuruti walaupun pada hakikatnya aku tidak suka.Sangat sedih.Sob , sob. .


Kita tidak tahu perkara yang akan datang.Hanya mengikut arus kehidupan yang sudah ditetapkan.Aku berada dalam zaman awal remaja.Nafsu menjadi permulaanku.Akal masih tidak terguna.Ilmu hanya pelengkap sebagai seorang pelajar.Aku hanya mahukan keseronokan dan kebebasan.Itu pasti. .




To be continued. .


p/s : seronok dapat sambut bezday daddy ! Agak - agak dapat balik tak this week ?  :P

Tiada ulasan:

Catat Ulasan