Khamis, 16 Jun 2011

FitRah HidUp. . ( FinaL pArt )


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih. . .


Assalamualaikum semua ! How's going today ?  :)
Jangan pelik pula tengok aku tetiba macam happy je kan hari ni. .Yeke pelik ? Entah.Mungkin sebab tak ada kerja sangat kot.Hari ni da hantar assignment MyLine , Alsp pun just tinggal video je and. .ooops ! Arab still ada kerja kat MyLms ! But it's okay.Just do it and video drama english pun ada lagi beberapa shooting.Aku sebagai camerawoman yang tidak berpengalaman , perlu hadir untuk merakam scene.Maaflah kalau video drama tu tak canteekk sangat angle.Hohooo. . .  :P


Apa yang korang semua rasa disaat melihat sahabat - sahabat yang korang kenali atau mungkin saudara mara atau mungkin orang yang korang kenal tu macam bukan orang yang korang kenal sebelum ni ? Hah ? Bunyi macam sengal je kan. . .Haha.




Ataupun diri korang sendiri yang lain dari sebelum ni.Perubahan tu normal.Perubahan tu memang akan berlaku.Perubahan dari segi tingkah laku , minat , aktiviti , pakaian , pendirian , cara belajar dan banyak sudut lagi.Kadang - kadang kita sendiri rasa macam nak berubah tapi disebabkan sesuatu , kita still macam dulu.Pernah tak korang rasa macam tu ?




 Kadang - kadang kita memang terfikir nak berubah , tak kira lah berubah untuk jadi cemerlang dalam pelajaran ke , berubah sikap ke , berubah minat ke , berubah untuk jadi seorang yang pandai masak ke atau berubah nak hidup lebih elok.Tapi still kita tak berganjak langsung.We still at the same path , same way , same style , same person and sometimes we even getting worse.Yang worse tu lah yang kita tak nak.Better berubah yang lebih positive dan bukan negative.



Pernah tak korang melalui perubahan dalam hidup ? Tak kira lah perubahan yang sedikit atau sebaliknya tapi yang penting perubahan yang baik , positif dan bermanfaat untuk diri korang.  :)

* * * * *

Apabila tiba semester dua , aku bertemu kembali kawan - kawan , bertemu kembali ke alam menuntut ilmu dan bertemu kembali tempat belajar yang mungkin akan menyepak aku keluar dari situ atau mungkin mengekalkan aku untuk belajar lagi kat situ.Sebab ? Keputusan peperiksaan semester lepas keluar masa awal semester dua.So , sekarang ni fikir kena tendang or kekal.


Fortunately , I am still here.Thanks God , I didn't believe it because I thought I was not that good in examination.Okay , I really happy for that.




Sebenarnya , dari akhir semester satu lagi aku ada menyimpan satu hasrat ni.Tapi aku tak laksanakan pun lagi hasrat tu sampai naik semester dua.Aku mahu tapi tak yakin aku mampu ke tak.  (=_=)


Sebenarnya , dalam diam aku menyimpan hasrat untuk berubah.Aku sendiri tak tahu apa sebabnya.Adakah aku hanya mengikut kata hati ? Adakah ini benar - benar keinginan aku ? Atau keinginan ini hanya sementara dan berubah kembali ? Aku tidak tahu.Aku melihat kawan - kawan yang dulunya tidak seperti sekarang.Sekarang , diorang menjadi insan baru yang lebih baik , mementingkan soal agama , berlainan tingkah laku dan semua itu menarik aku.




Aku terfikir bagaimana diorang berubah sebegitu.Aku akui aku amat kagum terhadap diorang.Apabila aku melihat diri sendiri , aku malu.Aku ni bekas pelajar sekolah agama tapi attitude aku terbalik.Behaviour aku entah ke mana nak dibandingkan diorang yang bukan pelajar sekolah agama tapi attitude , behaviour lagi baik.Kenapa ? Apa kena dengan aku ? Nak dibandingkan ilmu agama , aku jauh lebih banyak tapi diorang lagi better.Kenapa ? Macam mana diorang boleh berubah tapi aku tak ?


Bila aku balik rumah , aku try tudung lerang 60 depan cermin.Ibu yang punya.Aku pusing sana , pusing sini.Buruk. . .Buruk betul aku pakai.Macam tak kena je.Haihh. .   T_T

Betul ke aku nak berubah ni ? Tak ada keyakinan langsung.Hati masih berbelah bagi.





" Sayang pula kalau aku berubah.Nanti dah tak boleh pakai macam selalu.Kena sopan - sopan je baju. . "

" Nanti orang fikir apa pula.Mesti diorang pelik tengok aku tetiba je nak pakai tudung labuh , pakai sopan - sopan. . "

" Nanti orang cakap apa pula.Malu la aku.Agak - agak orang cakap pasal aku tak ? Nanti diorang fikir aku bajet baik.Ish , betul ke ni ? "

Aku punya fikir , punya fikir , punya fikir. . .akhirnya aku mengambil keputusan untuk berubah.Lama - lama aku rasa aku nak juga berubah.Bukan sebab kawan , bukan sebab persekitaran , bukan sebab parents , bukan sebab universiti yang aku masuk tapi sebab aku sendiri nak berubah.




Hati aku yang dulunya ego lama - kelamaan runtuh juga.Aku sendiri yang bencikan kebaikan , aku sendiri yang tak nak jadi baik , aku sendiri yang kata yang aku nak jadi diri sendiri.Aku sendiri tak tahu kenapa.Kadang - kadang aku fikir , Allah dah bagi hidayah ke kat aku ? Or sebab hati aku kata macam tu ?


 Aku sangat berterima kasih pada Allah sebab dah buka hati aku.Buka hati untuk menerima yang baik dan menolak yang buruk.Walaupun kadang - kadang kita tersasar tapi still. .Allah jaga kita.
Aku pun tak sangka dengan apa yang aku dah buat.Aku berdoa agar Allah tak tarik balik apa yang Dia turunkan kat aku.Aku tak nak hati aku tertutup balik dengan kejahatan , kemungkaran dan kesesatan yang selama ni kaburi aku.




Memang pada mula , aku malu nak bertudung labuh.Tapi aku ketepikan kata orang.I didn't care what they have said about me.Aku nak yang terbaik untuk aku.Aku yang selama ni tak amalkan ilmu agama yang aku ada.Malu sangat.Itu semestinya timbul rasa malu.Aku mesti malu kena pada tempat.Tak kan nak mulakan perubahan aku nak malu kan ? Sokongan hanya minta pada Allah.Dia sahaja yang aku minta sokongan dan kekuatan ketika itu.


Aku akui memang ramai yang terkejut tapi aku hanya diamkan diri.Ahli keluarga aku pun sama terkejut.Aku beranikan diri dan lagi sekali aku ketepikan malu dan apa yang akan diorang perkatakan tentang aku.  :)




" Ibu , angah tahu apa yang angah buat.Angah akan berubah suatu hari nanti.Just tunggu masa je.Jangan risau. . "

" Nanti budak - budak ngaji tu tengok kau macam ni , diorang panggil kau ustazah rock.Anak ustazah lagi haa.Angah , angah. . "


Hee , aku ingat lagi kata - kata tu.Masa tu aku mengajar mengaji kat kelas ibu.Hmm , ustazah rock.Kawan - kawan aku pun gelakkan aku je masa tu.Tak boleh blah budak macam aku ajar orang ngaji.Bila kawan - kawan tanya kerja apa masa tunggu result SPM ? Ha ? Kau jadi ustazah ke ? Wah , lawak je. .  (x_x)


Terkadang aku rasa rindu diri aku yang dulu.Rasa rindu kat baju - baju aku yang aku beli berplastik - plastik.Rasa rindu kat selendang - selendang pendek.Rasa rindu pada keadaan dulu.
Rasa rindu kat diri aku yang up to date dengan fesyen.




Astaghfirullah. . .Ya Allah , kuatkanlah aku.Berilah aku kekuatan untuk kekal di jalan Mu.Berilah aku ketabahan , berilah aku petunjuk dan hidayah Mu.Kuatkan hatiku.Kuatkan hatiku. . .
Bantulah aku , bimbinglah aku untuk meneruskan kehidupan di dunia ini. .
Jangan Kau ambil kembali sinar yang Kau beri padaku Ya Allah. . .   ;)

* * * * *

Begitulah kisah hidup yang dahulunya tersasar akan tetapi akhirnya dia sedar apa yang telah dia lakukan.Meskipun insan itu masih baru , tapi banyak lagi kelemahan , kekurangan yang perlu dibaiki dan ditambah.Bukan bererti dia berubah baik , maka segalanya baik.Tingkah laku , percakapan , akhlak insan itu masih banyak kekurangan.Kadang kala tersasar , kadang kala perlu bimbingan.Dia masih mencari ilmu. .Dia masih tidak tetap hatinya. .Kadang kala hatinya lemah , kosong dan berharap hatinya selalu mengingati Allah. .


Banyak lagi yang aku nak taip - taip tapi insyaAllah dalam entry akan datang aku huraikan tentang lebih dalam. ( ececehh , hurai ? rasa poyo lak. . ) 

So , aku berharap korang akan ambil apa yang bermanfaat dari pe'naipan' aku ni dan yang sebelum - sebelumnya.Tujuan hanya untuk kebaikan dan hopefully aku dan korang akan menjadi insan yang lebih , lebih , lebih baik ! InsyaAllah. .  :)



p/s : aku nak balik , nak balik , nak balik rumah. .Ayah ! ambil angah kat sini !  :P

Tiada ulasan:

Catat Ulasan