Rabu, 1 Jun 2011

FitRah HidUp. . ( pArt 4 )


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih. . .

Assalamualaikum. .   :)

Segala nikmat yang Allah beri itu hanya sementara.Kadang - kala kita tersasar ketika mengecapi nikmat tersebut sedangkan kesenangan yang kita rasai akan pergi jua.Manusia sering terlupa tentang itu dan adapun yang menyedari hakikat itu , mereka tidak ambil kisah.





" Ala , tak payah la susah - susah nak fikir semua tu.Dah ada kemewahan , kesenangan yang Tuhan bagi , guna jela.Syukur - syukur tu belakang cerita.Nanti bila Tuhan dah tarik balik , susah.Enjoy first ! "


" Sebab Allah sayang aku la , Dia bagi semua ni kat aku.Apa aku nak peduli sangat balasan yang kita kena bagi kat Dia.Tak ada bendanya. . "


MasyaAllah. .Astaghfirullah. .  ;(
Aku harap kita semua tidak akan menjadi seperti itu.Tidak menjadi hamba yang tidak mengenali tuannya.Tidak menjadi hamba yang sombong terhadap tuannya yang menjaganya setiap masa.


Apa yang Allah rasakan jika kita sebegitu rupa ? Walaupun Allah akan murka kepada hambaNya akan tetapi Allah Maha Pengampun , Allah Maha Pengasih. .Tidak sesekali Allah membiarkan hambaNya hanyut.Walaupun Allah menguji kita , Allah tidak akan membiarkan hambaNya dalam kegagalan untuk selamanya.Biarpun terkadang kita berada dalam kesusahan , keperitan , namun semua itu tidak akan berlarutan. . .Betapa sayangnya Allah pada kita. .




Jangan kita bersangka buruk pada Allah tiap kali merasai penderitaan.Itu hanya ujian Allah.Bukankah ujian Allah itu untuk kebaikan hambaNya ? Melihat sejauh mana kita bertahan , bersabar , dan yang paling utama ialah keimanan kita padaNya.


Manusia yang mengatakan dirinya beriman tidak dilabelkan sebagai orang yang beriman jika dirinya belum diuji Allah.Setiap yang beriman itu pasti datang ujian baginya.Pastinya kita semua akan diuji. .Allah tidak akan menguji hambaNya jika hambaNya tidak mampu dengan ujian itu.Maksudnya , kita semua sebenarnya mampu menghadapi ujian Allah kerana ujian yang diturunkan buat kita selaras dengan kemampuan kita. .   :)


Baiknya Allah. .  :) 
Allah Maha Adil bukan ?

* * * * *

Akhirnya , hari yang dinanti tiba.Aku menekan butang pada skrin komputer.Kecewa.Ternyata aku tidak diterima untuk kemasukan matrikulasi dan juga universiti.Tidak tahu apa yang perlu aku lakukan.Sedih ? Menangis ? Semua itu sudah aku lakukan.Ibubapaku teramat perit dengan kenyataan itu.






Pada ketika itu , aku merasakan bahawa aku teramatlah teruk.Gagal dalam hidup.Pertama kali aku merasai kegagalan yang memberi kesan mendalam.Aku terfikir tentang masa depan.Apakah aku punya masa depan yang cerah ? Meskipun aku sudah mengisi borang rayuan untuk matrikulasi dan universiti , namun aku takut.Takut aku tidak diterima juga.


Aku hampir bersangka buruk pada Allah.Aku sering kali terdetik , mengapa Allah berikan aku kegagalan , kesedihan ? Aku mahukan kejayaan , aku mahukan kegembiraan.Perlukah aku mendapat , merasai semua ini ? Aku tidak mahu.Aku menangis.Aku sedih.Aku menyesal.Aku akui bagaimana persediaan ku untuk SPM dulu.Teruk.






Ahh , sekurang - kurangnya berilah aku tawaran ke universiti.Aku tidak kisah jika mengambil diploma.Matrikulasi ? Mungkin susah sedikit memandangkan keputusan peperiksaan yang tidak berapa nak best.  ( =_= )


Masa berlalu. .Dan aku. .

Yes ! Akhirnya aku berjaya ke matrikulasi ! Kemasukan yang kedua.Tak kisah.Asalkan aku dapat tawaran.Alhamdulillah. .Aku menjadi pelajar matrikulasi untuk program setahun.Ayah risau denganku.Risau jika aku tidak dapat membawanya.Ayah fikir aku mendapat program 2 tahun.Yela , program setahun belajar agak susah.Orang kata memang kena betul - betul study.Erk ?






Best juga masuk matrikulasi.Bebas sikit.Tak adalah aku kena pakai tudung besar - besar macam mushroom tu lagi.Ahh , lega betul.Tak payah belajar bahasa arab lagi.Pening aku dibuatnya nanti.Fuhh , tak ada hal lah. . ( teruk kan ? )


Aku gembira.Dapat rakan - rakan sebilik yang memang sekepala denganku.Layan.Rakan - rakan sekelas pun sama.Best lah senang cerita.Semua masuk je.Siap pasang skandal lagi.Padahal dah ada pakwe kat luar.Ini yang baru.Pakwe lama dah kelash.Hohoo. .Masa cuti 4 bulan tu , aku memang ada banyak skandal.Konon hot sangat.Geli plak. .


Masuk semester kedua matrikulasi , masa - masa nak exam.Tengah study week , aku boleh pula pasang pakwe baru lagi.Aish , teruk.Kot ye pun ,
 lepas exam la kan ? Shida ouh shida. . .





Matrikulasi the end ! Tunggu tawaran universiti pula ! Lalalalalala ~~ Aku sangat berharap untuk memasuki Universiti Teknologi Malaysia ( UTM ).Teramat mahu.Aku ingin mengambil kos ukur bahan.Aku banyak memohon untuk memasuki universiti tersebut.Best.Lagipun , dekat dengan rumah.Yang penting memang mohon kos - kos fizik.Semuanya fizik.


Ada 8 pilihan universiti.Universiti Sains Islam Malaysia ( USIM ) terletak di nombor 7.Last - last punya.Kira yang saki - baki la.Seboleh - bolehnya tak mahu tapi tak tahu lagi nak pilih universiti mana.Tapi tak apa , sebab ada kos fizik.Boleh lahh. .Harap - harap tak dapat situ sebab nanti kena belajar arab lagi , kena pakai sopan- sopan pula. . ( x_x )




Kadang kala apa yang kita harapkan , apa yang kita inginkan tidak semestinya kita kecapi.Mungkin apa yang kita mahu hindarkan , yang kita mahu elakkan itu yang akan kita rasai.Siapa tahu ? Allah sudah tentukan segalanya.Apa yang diatur , terselit hikmah disebaliknya.Walaupun terkadang kita tidak meyukainya. .


Belajar untuk menerima takdir Allah.Redhalah dengan qada' qadarNya.Apa yang kita benci , kita bakal rasa.Apa yang kita sayang , kita bakal hilang. .  ;)






To be continued. . .


p/s : I'm gonna back home ! hey , don't be mad.Ada kendurilah kat kampung. .  :P





Tiada ulasan:

Catat Ulasan