Khamis, 16 Februari 2012

Diary Si SeriKanDi Di FebRuari ( The End )




Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang. .

Assalamualaikum. .


16 Februari 2011 , Rabu
1.43 p.m

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang. .

Aku tidak tahu sebabnya kenapa hatiku begini. Aku tidak tahu kenapa perasaanku sedih , aku tidak tahu. Fikiranku bercelaru. . Hatiku tidak tenang seperti sebelumnya. Mungkin kerana aku terfikir tentang masa silamku. Hari ini mereka membincangkan tentang cinta , Valentine's Day. Masing - masing menceritakan kisah silam berkaitan cinta mereka , masing - masing memberi pendapat tentang cinta , tentang couple. Memang , semuanya ingin tahu tentang cinta dan kenapa tidak dibenarkan couple dalam Islam. Aku hanya mendiamkan diri , hanya mendengar dan mengiyakan kata - kata mereka. .


Tersangat murah diri ini apabila teringat kisah percintaanku dulu. . Semuanya hanya sia - sia. . Semuanya tidak mententeramkan jiwaku. Hanya kepahitan yang dirasai , manisnya hanya sedikit. Aku hanyut dalam kealpaan cinta. Aku terlalu mengikut nafsu dan rasa remajaku. Tiada iman , tiada pelindung untukku ketika itu. Walaupun aku tahu bercinta sebelum kahwin itu haram , tetapi aku tegar dengan keputusanku. Ahh , bodohnya aku menerima semua itu. . Aku mudah terjatuh , aku mudah terjerumus ke lembah dosa. Meskipun aku tidak bersentuhan tetapi dosa tetap dosa , haram tetap haram. Hukum agama tidak berubah.


Sehingga suatu saat , aku merasakan percintaan ini hanya sia - sia. . tiada lagi rasa untuk mencarinya  kembali. Biarlah ia berlalu pergi kerana Allah telah menentukan segalanya. Jika bercinta lama tetapi tiada ikatan yang sah akhirnya , apa yang kita terima ? Sedih ? Duka ? Kecewa ?


Perubahanku kini disebabkan Mu Ya Allah lantaran Engkau memberikan aku petunjuk dan hidayahMu. . Tika Kau tunjukkan aku manusia itu , aku terpana. . Tergerak hatiku untuk berubah. Tika ku melihat perubahannya , aku kelu. Ternyata dia membawa ku kepada satu perubahan besar dalam hidupku. Terima kasih Allah !


Disaat itu , aku menyimpan sedikit cintaku untuk manusia itu. Aku tidak berharap dia akan membalas cintaku. Aku juga tidak berharap dia juga akan menyimpan sedikit cintanya yang aku mungkin tunggu. Aku redha. Andai dia untukku , maka biarlah Allah mendekatkan hati manusia itu dengan hatiku. Aku bukan penentu segala keputusan. Mungkin manusia lain lebih layak untuk manusia itu. Aku hanyalah seorang yang hina. .


Biarlah Allah yang menentukan. . Jihad perasaanku padanya tetap kukuh sehingga suatu saat nanti mungkin aku terpaksa melepaskannya ketika aku atau manusia itu menjadi milik manusia lain yang telah Allah aturkan. . Takdir Allah wajib kita percaya , wajib kita terima. Aku bukan kayu , aku bukan barang yang tidak bernyawa. Aku sebagai manusia punya perasaan cinta , punya perasaan rindu , punya perasaan sayang. Setiap manusia tidak akan terlepas dari fitrah cinta. Batas - batas agama dan kekuatan iman di dalam hati membimbing kita jauh daripada perkara yang tidak sepatutnya. .


In the present year , 2012
14 Februari 2012 , Selasa
8.10 a.m

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang. .
Assalamualaikum. .

Diaryku ! Sihat tak ? Sebenarnya lepas saya tulis kat awak Sabtu lepas , hari - hari yang mendatang ada je yang saya nak tulis kat awak tapi tak ada kesempatan. Maaf ye diary. Awak , saya baca balik kisah - kisah saya dalam ni. Saya tengok tarikh 14 Februari 2011 , Valentine's Day. Hohoho. . Macam - macam yang saya tulis kat awak. Tahun lepas Valentine's Day sehari sebelum Maulidur Rasul. Tahun ni , Maulidur Rasul 5 Februari 2012 , lepas tu baru Valentine's Day. Memang bosan kalau dah sampai Hari Kekasih. Saya pergi sana sini , semua cakap pasal Valentine's Day. Jual strawberry khas untuk Valentine's Day. . Erghh , saya pun tak tahu laa , siap ada dalam calendar lagi. Macam dah jadi cuti umum pula. Padahal hari kejatuhan Islam. Astaghfirullah. .


Entah , bila cakap pasal cinta - cinta ni , banyak perkara boleh berlaku. Baik saya raih dan ingat cinta Allah daripada cinta manusia. Saya ni masih mengejar cinta Allah. Saya nak cinta Allah betul - betul dalam hati saya , betul -betul dalam diri saya. Saya nak cintakan Allah sepenuh hati saya. Saya tak nak separuh - separuh. Saya tak nak cinta Allah hanya sementara je. Saya nak cinta tu kekal sampai bila - bila. Awak pun mesti nak raih cinta Allah jugakan diary ?


Awak pun mesti ada perasaan macam manusia juga kan ? If awak boleh luahkan apa yang awak rasa , saya la jadi pendengar awak. Yela , selama ni awak je kena tadah apa yang saya tulis. . Harap awak tak bosan. ;) Hmm , orang yang couple tu mesti sambut Valentine's Day ke diary ? Awak rasa macam mana ? Ada ke istilah couple islamik ? Haha , macam kelakar pula. Entah kebenda istilah tu tapi macam pernah dengar. Adik lelaki saya kata , ustaz dia kata boleh kalau nak couple tapi tujuan mesti tujuan yang baik. Mungkin ada sebab tertentu kot. Tak tahu la nak kata ustaz tu salah ke tak. . Wallahuaklam.


Kadang - kadang saya fikir , betul ke bila kita couple ni tak ada libatkan perasaan ? Mesti la ada perasaan kan ? Kalau macam tu , tak ada zina berlaku ke ? Maksud saya , zina bukan just zina antara lelaki dan perempuan yang boleh berlakunya anak luar nikah. Tapi zina hati , zina telinga , 
zina mata. . Isyhh , tapi saya tak boleh nak samakan semua macam tu kan ? Mungkin ada pasangan yang tak selalu contact , tak selalu jumpa untuk elakkan zina. Ada kan diary ?


Mungkin diorang contact atas hal - hal tertentu dan penting. Tak ada nak cakap - cakap pasal cinta sampai la nak dirikan rumah tangga. Hohoho , ada kot macam tu. Entahlah , saya bukan tukang tilik ke apa. Tapi apa yang saya rasa , apa yang saya fikir. . bila ada perhubungan macam tu sebelum nikah , sikit atau banyak , sedar tak sedar , perasaan ingat pada pasangan tu mesti ada.
Zina tu still berlaku tanpa kita sedari , sebab tu Islam suruh kita terus berkahwin. Bertunang pun kejap je. Sebab nak elakkan benda - benda tak elok berlaku. Bercinta lepas kahwin lagi best kan ?


Allah kan dah kata lelaki yang baik untuk perempuan yang baik dan sebaliknya. Bila kita nak jodoh yang baik , diri kita pun kena berusaha ke arah kebaikan. Niat untuk berubah tu hanya kerana Allah je. Sia - sia la kalau kita berubah jadi baik sebab manusia sebab perubahan tu takkan kekal lama. Kita kan kena percaya dengan apa yang Allah dah takdirkan utuk kita. Baik buruk yang berlaku , semua ada hikmah yang terselindung. Hanya doa yang akan mengubah takdir Allah. Kita mohon pada Allah kalau kita nak kan sesuatu dan di samping tu kita berusaha ke arah apa yang kita mohon tu. Semua perkara yang kita mohon tu tak terjadi kalau kita hanya duduk diam je. .


Kadang - kadang kita risau sesiapa akan jadi jodoh kita kan ? Kadang - kadang terfikir dia tu macam mana ? Baik ke ? Cantik ke ? Okey ke ? Semuanya kita risau. Tapi tetapkanlah keyakinan kita pada Allah. Allah itu Maha Kuasa. Percayalah dengan apa yang Allah tetapkan untuk kita. Berbaik sangka dengan Allah. InsyaAllah , Allah tahu apa yang terbaik untuk kita. .


Pilihlah bakal jodoh yang mempunyai agama. . InsyaAllah , itu lebih baik daripada paras rupa dan harta. .

Allah berfirman dalam Surah Al - Baqarah , ayat 216 : " Boleh Jadi kamu membenci sesuatu , padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu , padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui , sedang kamu tidak mengetahui. . "




Walkie - talkie : Allah itu indah dan sukakan keindahan. .


p/s : akhirnya , dapat juga buka laman web ewadi ~ Alhamdulillah. . ;)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan