Selasa, 16 Ogos 2011

AnGeLs Of God


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. . .

Assalamualaikum. . .

Selamat malam semua ! Apa khabar ? Sihat ?

InsyaAllah sihat puasa - puasa ni kan.  :D

Sebenarnya nak buat entry lain tapi atas permintaan nenekku , maka mihoshi pun buatlah. Hee , ingatkan permintaan apa , terkejut mihoshi tau nenek ! Haha.  :P

* * *

Ya , kembali kita ke kelas bersama Gumiho Sunsaeng. Hari ini , kita akan belajar tentang malaikat - malaikat Allah. Ha , mesti murid - murid dah tahu kan pasal malaikat ? Tak apa , kepada yang dah tahu dan kepada yang lupa - lupa , Gumiho Sunsaeng nak perkenalkan kepada semua pasal ' Angels Of God '.


Beriman kepada malaikat adalah rukun iman yang kedua selepas beriman kepada Allah.
Siapakah mereka ? Apakah sifat mereka ? Apa kerja mereka ?


Sifat - sifat malaikat.

  • Malaikat dijadikan daripada cahaya. Kerana malaikat diciptakan dari cahaya , maka mereka tentu mewarisi sifat cahaya , sebagaimana manusia mewarisi sifat tanah. Kita tidak boleh melihat malaikat dan mereka mampu bergerak secepat cahaya.

" Para malaikat diciptakan Allah dari cahaya , dan diciptakanNya jin dari api , sedangkan Adam diciptakan dari apa yang dijelaskan pada kalian. "     
(HR. Muslim dari Aisyah r.a.) 


  • Malaikat mempunyai kemampuan yang luar biasa dengan izin Allah. Diantara kemampuan malaikat , mereka boleh berubah rupa , bahkan mampu mengangkat singgahsana ( ‘Arsy ) Allah.
 "…Dan , pada hari itu delapan malaikat menjunjung ‘Arsy Tuhanmu di atas 
( kepala ) mereka. "   (Al Haqqah : 16)



  • Para malaikat diciptakan sebelum penciptaan manusia. Hal ini nampak dengan jelas tersirat pada surah Al Baqarah , ayat 30 , 
 " Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat : ‘ Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi ’. Mereka berkata : ‘ Mengapa Engkau hendak menjadikan ( khalifah ) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah , padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau ? ’ Tuhan berfirman : ‘ Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui. "



  • Malaikat selalu patuh dan taat kepada Allah. Mereka sentiasa bertaqarrub kepada Allah dan sangat takut kepadaNya.
 " Sesungguhnya malaikat - malaikat yang ada di sisi Tuhanmu tidaklah merasa enggan menyembah Allah daan mereka mentasbihkanNya dan hanya kepadaNyalah mereka bersujud. "  [Al A’raf : 206]



  • Malaikat dijadikan Allah sebagai penyampai wahyu kepada siapa yang dikehendakiNya.
" Dia menurunkan para malaikat dengan membawa wahyu dengan perintahNya , kepada siapa yang Dia kehendaki di antara hamba - hambaNya ; ‘ Peringatkanlah olehmu sekalian bahwasanya tidak ada Tuhan yang hak melainkan Aku , maka hendaklah kamu bertakwa kepada Ku ’. "    
( An Nahl : 2 )  



  • Diantara para malaikat ada yang bertugas menyertai manusia.Salah satu tugas malaikat tersebut adalah mencatat perbuatan orang - orang mukallaf , tanpa lalai sedikit pun. Selain itu ada pula malaikat yang menjaga kita dari bencana.
 " ( Iaitu ) ketika dua orang malaikat mencatat amal perbuatannya , seorang duduk di sebelah kanan dan yang lainnya duduk di sebelah kiri. Tiada suatu ucapan pun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir. "  [QS. Qaaf: 17-18]

. " Bagi manusia ada malaikat - malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran , di muka dan di belakangnya , mereka menjaganya atas perintah Allah… "  [Ar-Ra’d : 11]



  • Jumlah para malaikat amatlah ramai. Kita sebagai manusia , tidak akan tahu berapa jumlahnya kecuali Allah.
" …Dan tidak ada yang mengetahui tentera Tuhanmu melainkan Dia 
sendiri … "      [Al Muddatstsir : 31]




Malaikat dan tugasnya.



  •  Jibril :
     Malaikat yang diberikan amanat untuk menyampaikan wahyu , turun membawa petunjuk kepada Rasul agar disampaikan kepada umat. Allah Ta’ala berfirman , 
  • “ Dan sungguh dia ( Muhammad ) telah melihatnya ( Jibril ) di ufuk yang terang ”  ( At Takwiir : 23)

Rasulullah SAW bersabda ,
“ Aku melihatnya ( Jibril ) turun dari langit , tubuhnya yang besar menutupi antara langit sampai bumi ”      
(HR. Muslim )

Abdullah bin Mas’ud r.a  menjelaskan bahawa Nabi Muhammad SAW melihat Jibril memiliki enam ratus sayap (HR. al Bukhari )

  •  Mikail : Dialah yang bertugas mengatur hujan dan tumbuh - tumbuhan dimana semua rezeki di dunia ini berkaitan erat dengan keduanya. Terdapat penyebutan Jibril dan Mikail secara bersamaan dalam satu ayat, Allah Ta’ala berfirman,
“Barangsiapa menjadi musuh Allah , malaikat - malaikatNya , rasul - rasulNya , Jibril dan Mikail , maka sesungguhnya Allah musuh bagi orang - orang kafir ”   ( Al Baqarah : 98)

  •  Israfil : Bertugas meniup sangkakala atas perintah Rabbnya dengan tiga kali tiupan. Pertama adalah tiupan keterkejutan , tiupan kedua adalah tiupan kematian dan tiupan ketiga adalah tiupan kebangkitan.


  • Malik : Dia adalah penjaga neraka. Allah Ta’ala berfirman,
“ Mereka berseru , ‘ Hai Malik , biarlah Rabbmu membunuh kami saja ’. Dia menjawab , ‘ Kamu akan tetap tinggal ( di Neraka ini ) ’. Sesungguhnya Kami telah membawa kebenaran kepada kamu tetapi kebanyakan diantara kamu benci kepada kebenaran itu . ”   ( Az Zukruf : 77-78 )

  • Ridhwan : Dia adalah penjaga Syurga. 

  •  Munkar dan Nakir : Terdapat penyebutan dengan mereka di dalam hadith Abu Hurairah  r.a , Rasulullah SAW bersabda ,
“ Tatkala orang yang mati telah dikubur , datanglah kepadanya dua malaikat yang hitam kebiruan , salah satu diantara keduanya dinamakan Munkar dan yang lainnya dinamakan Nakir ”     ( HR.Tirmidzi, dihasankan oleh Syeikh al Albani dalam Shahiih Sunan )

  • Ar Ra’d : Malaikat ini bertugas mengatur awan. Ibnu Abbas r.a berkata , 
“ Orang - orang Yahudi datang menemui Nabi , lalu mereka bertanya , ‘ Wahai Abu Qasim , kami akan bertanya kepadamu tentang beberapa hal. Jika engkau menjawabnya maka kami akan mengikuti , mempercayai dan beriman kepadamu ’
.Mereka bertanya , ‘ Beritahukan kepada kami tentang ar Ra’d , apakah itu ? ’. Baginda menjawab , ‘ Salah satu malaikat yang diserahi tugas untuk mengatur awan ’ ”     (HR. an Nasai )

  •  ‘Izrail : Mencabut nyawa manusia. Kitab As - Suluk menerangkan bahawa malaikat maut mempunyai ranjang di langit yang ketujuh. Dan dalam riwayat lain mengatakan di langit yang keenam. Ia mempunyai 70,000 kaki dan 4,000 sayap. Seluruh tubuhnya dipenuhi mata dan mulut. Tiada satu makhluk pun yang terlepas daripada pengawasan dan kekuasaan tubuhnya. Jumlah wajah , mata , tangan dan telinganya menurut ramainya para manusia.
Dia mencabut nyawa dengan tangan dengan muka yang searah dengan manusia. Begitulah ia mencabut seluruh makhluk di merata tempat. Jika satu nyawa meninggal , maka hilanglah rupa tubuh makhluk tersebut dari tubuhnya. Begitulah juga semua mata - mata yang berada di tubuhnya akan musnah satu persatu mengikut bilangan nyawa yang telah dicabutnya sehinggalah kesemua makhluk mati kecuali tinggal 8 makhluk iaitu Israfil , Mikail , Jibril , Izrail dan Hamalatul Arsy.

  • Raqib dan ‘AtidMalaikat berada di kiri dan kanan setiap manusia. Malaikat Raqib di sebelah kiri mencatat amalan jahat sementara Malaikat Atid di sebelah kanan mencatat amalan baik. Setiap kejahatan ditulis dengan satu kejahatan sahaja manakala setiap satu kebaikan ditulis dengan sepuluh kebaikan.


* * *


Ini para malaikat yang biasa kita dengar. Ada lagi malaikat - malaikat yang tak tersebut , yang tak tertulis kat sini. Sesungguhnya hanya Allah saja yang tahu.

Ada dua malaikat yang disebut didalam Al - Quran iaitu Harut dan Marut. Gumiho Sunsaeng tak letak kat sini sebab ada cerita disebalik mereka. Banyak pendapat tentang Harut dan Marut ni. Gumiho Sunsaeng tak sure sangat tapi yang pasti Allah yang tahu. Wallahualam. . .

Kalau murid - murid nak tahu pasal mereka , boleh tengok kat sini.


Gumiho Sunsaeng nak ingatkan kat sini , kita semua wajib percaya dan beriman kepada malaikat.

Allah Ta’ala berfirman ,
Bukanlah menghadapkan wajahmu ke arah Timur dan Barat itu suatu kebaikan , akan tetapi sesungguhnya kebaikan itu ialah beriman kepada Allah , Hari Kemudian , malaikat - malaikat, nabi -nabi … ”     ( Al Baqarah : 177 )
Barangsiapa kafir kepada Allah , malaikat - malaikatNya , kitab - kitabNya , rasul - rasulNya , dan Hari Kemudian , maka orang itu telah sesat sejauh - jauhnya ”   ( An Nisaa’ : 136 )

Sekian untuk kelas hari ini.
Jangan nakal - nakal bulan Ramadhan ni !
Tingkatkan kerajinan , kurangkan kemalasan !

Walkie - talkie : Jika manusia tiada harta , itu tidak mengapa. Jika manusia tiada pangkat , itu tidak mengapa. Tetapi jika manusia tiada iman , itu bakal mengundang bahaya dan murka Allah sebagai Pencipta manusia.

p/s : nyamuk sudah datang mengganggu. . aigoo. .  :P

Tiada ulasan:

Catat Ulasan